Zdrowe Odżywianie – Z czym to się je?

7 Lut

Zastanawiające jest, że o zdrowym odżywianiu myślimy zazwyczaj wtedy, kiedy chcemy się odchudzić. Natomiast dbanie o wybieranie właściwych produktów powinno być zwyczajem codziennym. Poza tym na zdrowe odżywianie składa się nie tylko to co jemy, ale i to w jaki sposób jemy. Podstawową zasadą dotyczącą spożywania posiłków jest jedzenie ich o stałej porze, w spokojnej atmosferze oraz nie podjadanie między posiłkami. Zasiadanie do posiłków o stałych porach jest bardzo ważne, bo wtedy żołądek przyzwyczajony do pory posiłku produkuje kwasy trawienne o stałych porach. Dzięki temu pokarm jest szybko i dobrze trawiony, a między posiłkami nie grożą nam napady głodu. Podobnie jedzenie powoli i spokojnie, a przede wszystkim dokładnie przeżuwając ma dobroczynny wpływ na trawienie. Wygospodarowanie 20 czy 30 minut na spożycie posiłku na siedząco, a nie w biegu łapczywie łapiąc kęsy, naprawdę wystarczy. Powinno się również pamiętać aby czas przeznaczony na posiłek nie dzielić z czasem na oglądanie telewizji, czytanie gazety czy załatwianie innych spraw.

Przechodząc do zasadniczej części, czyli tego jakie produktu powinniśmy wybierać do swojego jadłospisu, warto podkreślić to, aby produkty były jak najmniej przetworzone czy uzyskiwane przy udziale sztucznych związków, np. pomidory sprzedawane przed ich okresem wegetacji maja inny skład chemiczny niż te dojrzewające w naturalnych warunkach. Nasza dieta powinna opierać się przede wszystkim na warzywach, owocach i chudym mięsie. produkty zbożowe, które zazwyczaj spożywamy w dużych ilościach są źródłem w dużej mierze tylko węglowodanów. Nie jest dobrze całkowicie wyeliminować je z diety, dlatego najlepiej zastąpić je pełnoziarnistym, razowym pieczywem, kaszami i makaronami z mąki razowej. Jeśli chodzi o słodycze, to należy sprowadzić je do minimum i sporadycznych akcentów, a nie jako przegryzkę między posiłkami. Apetyt na słodkie można zaspokajać znacznie zdrowszymi owocami lub bakaliami. Podobnie sprawa wygląda z tłuszczami, które powinniśmy spożywać w niewielkich ilościach, ale za to tłuszczy wartościowych, najlepiej roślinnych nasyconych witaminami. Wszelkie rafinowane i sztucznie utwardzane tłuszcze są bardzo niezdrowe. Szczególnie polecana jest oliwa i tran (aczkolwiek w rozsądnych ilościach, najlepiej w spożywanych rybach). Produkty mleczne są obok mięsa podstawowym źródłem białka warto zatem spożywać je lecz najlepiej nie te pełnotłuste.

W zdrowym odżywianiu bardzo ważna jest różnorodność i wartościowość spożywanych posiłków. Bomby kaloryczne, takie jak choćby jedzenie typu fast food czy słodycze, są bardzo odradzane. Również żywność zawierająca konserwanty lub nadmiernie przetworzona nie wpływa zbyt dobrze na nasze zdrowie. Znacznie lepiej jest wybierać mrożonki lub naturalne przetwory niż produkty konserwowane chemicznie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *